TomTom zag de omzet in 2011 met 16 procent dalen tot 1,273 miljard euro, vanwege de teruglopende verkoop van navigatiekastjes door de concurrentie met smartphones. In 2012 daalt de omzet waarschijnlijk verder tot zo’n 1,1 miljard euro. Ook de winst zal in 2012 verder dalen, van 0,55 euro per aandeel tot 0,35 euro per aandeel.

,,Het is alles bij elkaar geen plaatje waar je tevreden over kunt zijn”, zei Goddijn. ,,De consumentenmarkt stelde vorig jaar teleur en blijft ook in 2012 moeilijk gezien het afnemende consumentenvertrouwen in Europa, onze belangrijkste markt.” De topman wees op de grote overheidsingrepen in landen als Italië en Spanje, die nu ook voelbaar zijn in de portemonnee van de consument.

Datalicenties

Hij zei dat het bedrijf er volledig op gericht is om de teruglopende omzet uit het consumentensegment te compenseren met stijgende inkomsten uit ingebouwde systemen in auto’s en uit softwarelicenties. ,,Het gaat goed met de markt voor datalicentie”, zei Goddijn. TomTom heeft onder meer overeenkomsten met partijen als Google en Samsung over het verstrekken van kaartgegevens voor smartphones.

Ook uit opkomende markten als China en India moet op termijn groei komen, maar de ontwikkeling van deze markten kost volgens de topman tijd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl